Kesäduunarin kynästä, osa 1: Siistiä!

To, 27.09.2018 - 16:12

’’Museossa työskenteleminen on varmasti siistiä!’’

Näin ajattelin työni alussa. Tiesin olevani vain kesätuuraaja vakihenkilökunnalle, mutta se ei lannistanut intoani. Museot ovat koko elämäni ajan olleet hienoimpia matkailukohteita kaupungissa kuin kaupungissa, mutta en ollut ikinä ajatellut mitä tapahtuu kulissien takana. Alkuanekdoottini piti paikkaansa, museossa työskentely on siistiä!

Museossa työskentely on kesätyöläiselle siistiä sisätyötä, mutta kesätyö voi ehkä masentaa jonkun heikkomoraalisen työläisen näinä ihanan aurinkoisina päivinä, jolloin tekee mieli työskentelyn sijaan pulahtaa meriveteen ja nauttia Raahen kesästä. Me kesätuuraajat mahdollistamme sen, että vakihenkilökunta saa nautittua lakisäänteiset lomansa, ja pääsevät nauttimaan näistä suven eduista. Sitä paitsi, museossa työskentely on arvokasta kulttuurityötä! Me teemme mahdolliseksi sen, että kesäturistit ja ihan kotikaupunkilaiset pääsevät katsomaan ja tutustumaan Raahen historian antimiin. Museotyöläiset mahdollistavat sen, että Pakkahuoneen museo, kruununmakasiini, Soveliuksen talo ja Wanha apteekki ovat kesälläkin auki yleisölle, kaksi jälkimmäistä harmillisesti harvinaisemmin. Kuitenkin on syytä iloita siitä, että meillä Raahessa on näin monta museokohdetta, jotka pitävät sisällään paljon arvokasta kotiseututietoutta. Raahen ylpeys, maailman vanhin sukelluspuku Wanha Herra on kaikista tunnetuin meille raahelaisille, mutta omituisen tuntematon ulkopaikkakuntalaisille. Sitä kelpaakin esitellä. Välillä työskentely tuntuu surrealistiselta unelta, kun tajuaa työskentelevänsä näin mielenkiintoisten ja arvokkaiden tavaroiden ja rakennusten kanssa, eikä työ tunnu arkiselta, vaikka sitä tekisi viikon putkeen. Aina löytyy jotain uutta ja ihmeellistä joko varastoista tai kävijöiden kohtaamisessa.

Yksi parhaimpia kokemuksia on ollut työskennellä Raahen Wanhassa apteekissa. Kyseinen museokohde on auki tänä kesänä vain Pekanpäivillä ja Taiteiden yössä. Tämä harvinainen herkku on kyllä käymisen arvoinen kohde, se on nimittäin yksi Suomen tärkeimmistä farmasia-alan museoista. Wanhassa apteekissa oppaana työskentely tarjosi välillä huimia haasteita, mutta oli lopulta todella palkitsevaa. Monet raahelaiset tulivat verestämään muistoja siltä ajalta, kun apteekki oli vielä toiminnassa, ja sain kuulla uutta tietoa monilta herttaisilta kävijöiltä, joista jotkut olivat jopa työskennelleet apteekissa. Wanha apteekki toimi Kauppakadulla ihan vuoteen 1998 asti, joten jopa monet nuoret aikuiset voivat muistaa käyneensä vanhempiensa kanssa tässä tunnelmallisessa, korkeahyllykköisessä apteekissa. ”Hauskana” faktana kerrottakoon, että kesätyöläisenä joutuu pyyhkimään pölyt kaikkialta, ihan lattianrajan pulloista katonreunan hyllyihin.

Olisi todella mukavaa, jos voisin itse pitää apteekkia auki ja opastaa siellä enemmän, mutta onneksi Raahen muut museot tarjoavat kiertäviä näyttelyitä ja tuoretta ihmeteltävää. Monet turistitkin tulevat tutustumaan kohteisiin Raahen moninaisten tapahtumien houkuttamina. Meillä on onneksi niin Pekanpäivää, Meripäivää kuin myös Taiteiden yötä. Näinä päivinä kaupunki suorastaan kukoistaa, ja onkin todella käymisen arvoinen. Kaupunki on huolehtinut yleiskuvasta, ja istuttanut paljon kukkaistutuksia, mikä luo kaupunkiin värikylläisen tunnelman. Livemusiikki ja teatterinäytökset saavat vipinää kaupunkilaisten kinttuihin, ja kadut täyttyvät kesästä ja kulttuurista nauttivista ihmisistä. Ottakaamme siis kaiken irti tästä hyvästä kesästä! Ja muistetaan vierailla museoissa- pienenä vinkkinä voitaisiin sanoa, että lauantaisin on vapaa pääsy Pakkahuoneelle ja Kruununmakasiiniin ;)

-Mystinen Kesätuuraaja M

Julkaistu alunperin 19.7.2018.