Museo kirjastossa.

Museo ja kirjasto ovat sisaruksia – julkisia laitoksia, joiden tehtävänä on muun muassa kulttuuriperinnön ja dokumentoidun informaation säilyttäminen ja saattaminen yleisön ulottuville – ja mitä luontevimpia yhteistyökumppaneita. Ajatus sekä museon että kirjaston kokoelmien avaamisesta asiakkaille uudella tavalla virisi Raahen kaupunginkirjaston aikuisten lukemiseen innostamisen ja kirjallisuuden tuntemuksen edistämiseen keskittyvässä hankkeessa. Virikkeitä ja vinkkejä saatiin Karkkilassa 10-luvun alussa toteutetusta hankkeesta ja ”parastettiin” raahelaisten hyödyksi ja iloksi.

Teemoja mietittiin yhdessä. Museon kokoelmista valikoidaan harvemmin, jos koskaan, yleisön nähtävillä olleita esineitä ja kirjaston kokoelmaa hyödynnetään assosiatiivisesti ja ennakkoluulottomasti. Aihepiirit tulevat vaihtelemaan matkailusta ja kauneudenhoidosta vuotuisjuhliin, käsitöistä ja merellisestä meiningistä teollisuuteen. Ensimmäisen näyttelyn teemana on matkailu ja esillä on ihanan ylellinen matkalaukku eli nesessääri, jota on käytetty kauneudenhoitotarvikkeiden kuljettamiseen. Vitriinin vierelle asettuu monenlaista lainattavaa kirjaston kokoelmasta.

Museo kirjastossa laajenee myös verkkoon ja paikallislehden sivuille: jokaisesta mininäyttelystä julkaistaan teemaa syventävä teksti kuvituksineen sekä kirjaston että museon blogeissa ja pieni inforuutu Raahen Seudun sivuilla aina näyttelyn vaihtuessa. Museo tulee vierailulle kirjastoon, tulkaa tekin!