160-vuotiaan Raahen museon aineistoja Finnaan

Raahen museon perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 160 vuotta.
Parhaana mahdollisena “syntymäpäivälahjana” vuosien ajan toiveissa ja
tavoitteena ollut museon liittyminen Finnaan on vihdoin totta, ja saamme
monipuoliset ja kiehtovat aineistomme suuren yleisön ulottuville.

Finnaan liittymisen prosessi nytkähti varsin luonnollisesti käyntiin, kun vuoden 2021 aikana museossamme tuli ajankohtaiseksi kokoelmanhallintajärjestelmän vaihto. Uuteen järjestelmään päätettiin hankkia Finna-rajapinta, jonka kautta nyt on saatu julki pieni maistiainen museon kokoelmista. Alkuun julkaistaan
muutamia esimerkkejä esine- ja arkistokokoelmasta sekä valokuvia. Maistiaisten joukossa on tietysti kansainvälinen tähtemme, maailman vanhin säilynyt
sukelluspuku Wanha Herra. Juhla-vuoden kunniaksi mukana on myös Raahen museon perustajan, tohtori Carl Robert Ehrströmin tohtorinhattu. Tällä hetkellä Finnassa jo olevat museomme aineistot löytyvät täältä.

Suurin osa ensimmäisten joukossa julkaistavista valokuvista on Oskari Väänäsen otoksia, lasinegatiiveina säilyneitä kuvia Raahesta 1920-luvun lopulta 1950-luvulle. Väänänen oli merkittävä paikallishistorian, henkilöiden, miljöiden ja erityisesti teollisten ympäristöjen, kuten tehtaiden ja sataman kuvaaja. Väänäsen kuvia julkaistaan lisää sitä mukaa, kun lasinegatiiveja saadaan digitoitua. Jatkossa on tarkoitus avata myös lisää Raahe-aiheisia historiallisia valokuvia sekä helmiä esinekokoelmasta.

Ruona Oy:n piirustusarkistoa tulossa

Suurin ja valtakunnallisesti merkittävin julkaistava kokonaisuus tulee olemaan Ruona Oy:n piirustusarkisto. Ruona Oy oli vuosina 1919-1952 toiminut raahelainen konepaja ja telakka, jossa tehtiin mm. sotakorvaustöitä. Näiden teknisten piirustusten digitointiin ja Finnaan viemiseen museo sai Opetus- ja kulttuuri-
ministeriön avustuksen, jonka turvin digitointi tapahtuu kuluvan vuoden aikana. Finnassa olennaisimpia piirustuksia Ruona-kokoelmasta nähdään vuoden
lopulla.

Raahen museon Finnassa olevat kuvat on lisensoitu Creative Commons  CC BY- 4.0 -lisenssillä, eli ne ovat vapaasti kopioitavissa ja ei-kaupallisesti
käytettävissä. Kuvia ei saa muokata ja kuvaajan nimi sekä säilyttävä organisaatio (Raahen museo) pitää mainita käytön yhteydessä.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aarteet yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Lisätietoja: kokoelma-amanuenssi Miska Eilola
miska.eilola [at] raahe.fi (miska[dot]eilola[at]raahe[dot]fi), p. 040 830 3016

Poika puussa Fellmaninpuistokadulla.
Poika puussa Fellmaninpuistokadulla. Kuva: Oskari Väänänen/Raahen museon kokoelmat