Jazzia à la Jorma Tapio Kruununmakasiinissa 7.10.

Kansainvälisesti tunnettu freejazzin ja improvisoidun musiikin ammattilainen Jorma Tapio on saapuu soolokeikalle Kruununmakasiinimuseoon lokakuun 7. päivä. Alallaan Suomen huippua edustava muusikko on esiintynyt Euroopassa monissa maissa, Venäjällä , Siperiassa ja Kauko-Idän maissa: Japanissa, Koreassa ja Taiwanissa. Omassa genressään hän on tunnettu muusikko.Tällä hetkellä hänen yhtyeitään on tämän sooloprojektin lisäksi : Jorma Tapio&Kaski, Tapio&Godot Duo, Lekkujad, Sarastus ja Sound&Fury.

Jorma Tapion musiikki on ekspressiivisen voimakasta , melodista, yllätyksellistä ja värikylläistä monine puhallinsoittimineen, sisältäen kuitenkin hiljasuutta ja herkkiä nyansseja. Siinä on elementtejä jazzista, improvisoidusta musiikista, länsimaisesta klassisesta musiikista ja eri kansanmusiikeista.

Hänelle on musiikissaan tärkeintä oma ”soundi” ja sisäinen tunneyhteys siihen.Soittaminen sydämen kautta unohtamatta sitä että voi yllättää itsensä ja ylittää kuvitellut rajansa. Pyrkimys intuitiiviseeen ilmaisuun on hänelle ohjenuorana. Jorma Tapion soittimia ovat: Tenori-ja alttosaksofonit, poikkihuilu, bassohuilu, puuhuilut, hajonnut kantele ja gongit.

Taidemuseot ovat Tapiolle olleet aina innoittavia paikkoja katsojana ja kokijana mutta myös muusikkona. Ympäröivä taide saa aikaan inspiroivan energisen tilan joka vaikuttaa musisointiin aina eri tavoin, riippuen esillä olevasta taiteesta. Tämä kiinnostaa Tapiota ,joka on joskus improvisoinut musiikkia kuvataideteoksista.

Keikka alkaa kello 18, lipun 5/10€ voi lunastaa konserttiin saapuessa.

Jorma Tapio. Kuva: Petri Kaipiainen.